Thailand: van Bangkok naar Koh Tao

25 mei 2018 - Koh Tao, Thailand

Op 16 mei vlogen we via Istanbul naar Bangkok. Eerst dus twee uur ‘terug’ in de richting van Nederland, dan overstappen, en twee uur later vlogen we weer over Teheran. Gelukkig zat het vliegtuig niet helemaal vol, zodat we meerdere stoelen konden gebruiken om nog een beetje te slapen.

In Bangkok zaten we in een hotel aan de rivier. Mét zwembad! Na ruim twee weken Iran zonder zwembad zijn we hier met z’n allen erg aan toe. En het is hier erg warm. Dat is niet anders dan in Iran, hoewel het hier tropisch benauwd is en af en toe (hard!) regent. Als we op de tweede dag Bangkok weer in het zwembad liggen valt er een hagedis in het water, uit de boom die boven het zwembad hangt. Dichtstbijzijnde stukje land is het hoofd van de toevallig langszwemmende Fieke, waarop de hagedis besluit hierop aan te meren. Tot grote schrik van Fieke, die gelijk kopje onder duikt. Uiteindelijk weet de hagedis op eigen kracht het vaste land te bereiken.

Het eten is heerlijk in Thailand. We eten veel ‘streetfood’ in restaurantjes/stalletjes langs de weg. Meestal kiezen we met z’n vijven een paar gerechten die we delen: er zit altijd wel iets bij wat de kinderen dan ook lusten. De eerste dagen is vooral Padthai favoriet, daarna ook noodlesoep. Nout kreeg de eerste avond op straat een gefrituurde schorpioen in zijn hand gedrukt en nam gretig een hap. Toen moesten wij natuurlijk ook wel proeven (smaak: een beetje droppig). En in de hotels een heerlijk ontbijtbuffet, met van alles (fruit, eieren, yoghurt, pannenkoekjes) om uit te kiezen. Vooral de kinderen verheugen zich elke morgen op deze overdaad.

We rijden veel in tuktuk’s, waar we precies met z’n vijven inpassen. We bezoeken de Wat Pho tempel (ai, we zijn vergeten een lange broek aan te doen), met de beroemde liggende Boeddha, we gaan met de boot naar Chinatown, waar we ‘s avonds Chinees eten, we gaan naar de Red Cross Snake Farm (op weg er naar toe grote verhalen dat iedereen wel een slang wil aanraken, waarop Jet zelf de grap maakt dat ze geen geitje durft te aaien op de kinderboerderij, maar nu wel een slang wil aaien), we bezoeken de Chatachak weekendmarkt en we lopen een rondje op Khao San Road, zoals elke toerist. Overigens valt het met de drukte erg mee. Natuurlijk zien we veel toeristen, maar aan alles merk je dat het geen hoogseizoen is. Er is altijd veel plek om te eten, het reizen boeken is makkelijk en het ‘s morgens aan de ontbijttafel relatief rustig.

Na Bangkok gaan we met de nachttrein en de boot naar Koh Tao, wat vooral bekend staat als duik- en snorkelparadijs. We verheugen ons op hagelwitte, bountystranden met palmbomen en een luxe hut aan het strand. Bij aankomst in ons geboekte verblijf - genaamd Royal Resort - blijkt dat toch een beetje tegen te vallen. Het hutje is benauwd en krap, het ligt een stuk van het strand, middenin een stuk jungle en het ligt bijna in het vieze, beetje rommelige deel van het stadje waar ook de boot aankwam. Bij binnenkomst in onze hut schiet er een duimgrote kakkerlak onder ons bed vandaan. Last but not least: de discomuziek die hard over ons niet-zo-paradijselijke Royal Resort schalt, gaat tot een uur of twee ‘s nachts door. Het lijkt in de verste verte niet op het bounty-eiland dat we voor ogen hadden. Na twee (van de vijf geplande en vastgelegde) dagen zijn we het zat en kunnen we niet wachten om te gaan verkassen.

Omdat het laagseizoen is stunten hotels behoorlijk met last-minute aanbiedingen, en dat komt voor ons goed uit. We verhuizen naar een best wel luxe resort aan de andere kant van het eiland, met heel mooi uitzicht, een heerlijk zwembad en een nóg uitgebreider ontbijtbuffet dan in Bangkok. Hier is het heerlijk. Sabine besluit om haar duikskills op te frissen en gaat na een middagje oefenen in het zwembad echt duiken, wat hier heel mooi is. Ook het snorkelen is prachtig. Vanaf de kust zwem je zo het koraal in waar veel vissen zijn te zien. Bijna alsof je in een tropisch aquarium zwemt.

Vandaag vierden we ook Nout’s verjaardag, die acht is geworden. Bijzonder om op deze plek jarig te zijn. Hij kon er al dagen niet van slapen. Hij krijgt een prachtig blauw Thais voetbalshirt, waar hij al in Bangkok op zat te azen. Tot zijn verbazing zet de Thaise bediening ‘s morgens op het ontbijtterras heel hard een ‘happy birthday’ in, waarop het hele terras zich naar Nout draait. Hij wordt er verlegen van, maar glundert! Hij krijgt een verjaardagscake met kaarsjes van het personeel.

Morgen is Jet jarig. We hebben het personeel ervan overtuigd dat dit ook echt zo is. Ook gaan Martijn, Fieke en Nout met een snorkeltour mee, en hopen dan met haaien te kunnen zwemmen in de zogenaamde Shark Bay en een schildpad te zien!  En dan zondag op weg naar Khao Sok, een groot nationaal park en tropisch regenwoud, waar we dan een paar dagen willen verblijven. Wat we daarna gaan doen ligt nog open, een lekker gevoel!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marije:
    25 mei 2018
    Gefeliciteerd Nout van alle kinderen en je juffen. We lezen je verhalen en de kinderen vinden het heel leuk om het voorgelezen te krijgen en de foto’s te zien! Maandag lees ik je ervaring met gefrituurde schorpioen voor! Denk dat jij je al kan voorstellen hoe ze zullen gaan reageren! Heel leuk om jullie ervaringen te lezen en te zien hoe jullie genieten! Groetjes van je hele groep uit Amsterdam!
  2. Truus en Gert:
    25 mei 2018
    Wat is dit bijzonder om te lezen. Leuk dat iedereen geniet, een prachtige ervaring.
    Wij zijn in Spanje aan het fietsen van Sevilla naar Santiogo de Compostella...ook leuk, maar niet zo avontuurlijk als anders in Azie of Afrika.
    Wij zien uit naar jullie volgende verhaal.
    Groet van Truus en Gert
  3. Karin:
    25 mei 2018
    En weer zo'n heerlijk verslag, we kijken er echt naar uit!
    Hebben jullie nog snel foto kunnen maken van Fieke met hagedis?
    De liggende Buddha heb ik lang geleden ook met tante Con gezien. Indrukwekkend.
    Morgen facetimen we nog even vanwege Jet's verjaardag.
    Wat een feest dat dat allemaal zo makkelijk kan.
    Veel liefs van ons.
  4. Joss&Elly:
    26 mei 2018
    Mooi avontuur erbij, gefeliciteerd met Nout en Jet.
  5. Marjolein:
    27 mei 2018
    Van harte Nout en Jet, en dank weer voor de mooie verhalen én foto’s
  6. Con:
    29 mei 2018
    Dag lieve allemaal, wat schrijven jullie toch een goed verhaal steeds, Nout is een held met zijn schorpioen, nu nog een lekkere snake soup, ook niet te versmaden.
    Wisten jullie dat de cucarachas ook kunnen vliegen? niet zo hoog hoor, dat was wel het beestje waar tante Con niet van hield. Veel liefs en pas goed op jezelf🏝🏝
  7. Filiz:
    1 juni 2018
    Leuke blog! Gefeliciteerd met Nout en Jet :)
  8. Suzette:
    4 juni 2018
    We genieten van de verhalen en foto’s! Keep them coming en blijf zo veel genieten! Groet van alle buren!